Umělci

Informace

Seznam děl umělce Braunerová Zdenka

Povolání: Malířka, grafička Datum narození: 9. 04. 1858 Datum úmrtí: 23.5.1934 Místo narození: Praha, Rakousko-Uhersko Místo úmrtí: Praha, Československo Znamení: Beran aktuální horoskop » Životopis Zdenka či Zdeňka Braunerová, (pokřtěna jako Zd
Povolání: Malířka, grafička
Datum narození: 9. 04. 1858
Datum úmrtí: 23.5.1934
Místo narození: Praha, Rakousko-Uhersko
Místo úmrtí: Praha, Československo
Znamení: Beran aktuální horoskop »
Životopis
Zdenka či Zdeňka Braunerová, (pokřtěna jako Zdislava Rosalina Augusta) byla významná česká malířka konce 19. a začátku 20. století, známá také jako vynikající grafička.

Stala se mj. i významnou a známou patronkyní několika významných českých umělců jako byl Chittussi, Mrštík, Zeyer, Marten, ale i malíř Joža Uprka, sochař František Bílek nebo Jan Zrzavý.
Sám Zrzavý se o ní zmínil jako o „…neobyčejné ženě, vtipné, vzdělané, originální.“ Dále pokračoval, “Měla báječný vkus, pronikavý rozum a zvláštní půvab. Když jsem ji poznal, bylo jí šedesát. Pro slovo nešla daleko. Veselí a optimismus měla jako málokterý člověk. Dodávala mi víru a chuť do života.“

Velká česká malířka se narodila do zámožné rodiny jako poslední ze čtveřice dětí. Jejím otcem byl tehdy významný advokát a poslanec říšské rady JUDr. František Augusta Brauner, pocházející z mlynářského rodu usazeného v Litomyšli.

Zájem o malování projevovala Zdenka již od malička, kdy trávila dlouhé hodiny ve svém dětském pokoji, kde se jen zřídka zabývala jiným koníčkem než malováním. V tom ji podporovala i její matka, (Augusta, roz. Neumannová)kterou Zdenka milovala; sama byla amatérskou malířkou a pocházela ze starého šlechtického rodu.
Její otcem byl významný a vynikající vědec, který se zabýval chemií a národohospodářstvím.

S významnými osobnostmi se mohla Zdenka setkávat už od mala, jelikož její rodiče ve svém domě hostili mnoho známých českých literátů a výtvarníků. Zde se seznámila s takovými osobnostmi, jako byli Josef Václav Sládek, ale i rodiny Palackých, Náprstků či Riegerů.

Jelikož její talent byl výrazně zjevný, začala studovat u slavné Amálie Mánesové. Zde se Zdenka naučila několik dovedností a i sama Amálie v ní rozpoznala nový talent, který je třeba rozšiřovat. Zdenku malování tak pohltilo, že mu věnovala většinu volného času, což vedlo ke zhoršení výsledků ve škole. I přesto Zdenka pokračovala ve studiích malířství, tentokrát na vyšší dívčí škole, kde se jejím ředitelem stala v té době významná osobnost Soběslav Hipplolyt Pinkas.

Zanedlouho připravila svým rodičům nepříjemné překvapení: oznámila, že se chce věnovat malířství profesionálně. Její rozhodnutí bylo tak pevné, že žádné přemlouvání nepomohlo. Nemalý podíl na tom mělo i její studium u Antonína Chitussiho, do kterého se Zdenka později zamilovala. Oba dva měli podobné zájmy - právě Chitussi přivedl Zdenku ke krajinomalbě. Pro názorové umělecké neshody ze svatby sešlo.

Ani další vztah s Juliem Zeyerem, (o sedmnáct let starším) neměl příliš dlouhého trvání. Stejně tak dopadl poměr k Vilému Mrštíkovi, který se rozpadl těsně před svatbou.

Velký vliv na její inspiraci měla i její milovaná Paříž, kterou několikrát navštívila. Poprvé ji inspiroval její budoucí švagr, spisovatel Elemir Bougres, který ji seznámil s mnoha skvělými díly Francie a představil ji některé francouzské umělce, jako byl Maurice Maeterlinck, Anatol France a další. Získala ale i jiné úspěchy: dostala šanci, kterou samozřejmě využila, na ženské výstavě v Champs Elysées a v roce 1890 v Salonu na Champs de Mars.
Paříž se jí stala druhým domovem a pobývala v ní v letech 1881 a 1885-1893, kdy navštěvovala soukromou Collarossi; kde však nebyla spokojena a vrátila se do vlasti.
Přestože Zdenku francouzské umění inspirovalo a zaujalo, zůstávala vlastenkou a patriotkou.
V Paříži navázala i řadu přátelství, např. se slavným sochařem Augustem Rodinem, který na její pozvání v roce 1905 navštívil Čechy a Moravu. Stala se tedy důležitou propagátorkou česko-francouzských kulturních vztahů.

Braunerová tvořila často v Roztokách u Prahy kde měla ateliér v tzv. Braunerově mlýnu; sem zvala své přátele a ráda s nimi trávila volný čas v poklidných besedách. Občas sem zavítal i Paul Claudel (fr. básník a dramatik), který působil v té době v Praze jako konzul. Naučila ho chápat českou duši a umění a stala se jeho inspirací knihy Obrazy svatých z Čech.
Měla ráda i moravské Slovácko, kam mnohdy zajela načerpat inspiraci do další práce. Obdivovala a milovala také venkovské a prosté lidi; pozorovala jejich tradice a viděla v nich nějvětší poklad národa. Důležitým zdrojem informací byl i její deník a skicáky, kam si zaznamenávala důležité údaje, které vylepšovala obrázkem.

Zdenka Braunerová zemřela 23. května 1934 ve své rodné a milované Praze a je pohřbena mezi velikány na Vyšehradském Slavíně.
In: http://zivotopis.osobnosti.cz/zdenka-braunerova.php

*****
Braunerová [née Braun], Zdenka
(b Prague, 9 April 1858; d Prague, 23 May 1934). Bohemian etcher, illustrator, painter and writer. As the daughter of Frantisek Augustín Braun, a prominent Bohemian politician, she was able to play a significant role in Bohemia’s cultural life at the end of the 19th century and the beginning of the 20th, especially in the area of Czech–French cultural relations. She was a frequent visitor to Paris, where her elder sister, who was married to the writer Elémir Bourges, lived. She was instrumental in familiarizing Bohemian artists with French culture and introduced them to such prominent artists as Rodin, Redon and others. In Bohemia she was much to the fore in bringing writers and artists together and in discovering such artists as Frantisek Bílek. She painted landscapes and together with her teacher Antonín Chittussi established contacts in France with members of the Barbizon school. She was, however, primarily an etcher and illustrator and she specialized in etchings of Old Prague, for example Maltézsky plácek (1905, e.g. Prague, N.G., Staré Mesto Old Town Hall). She made a significant contribution to the development of Bohemian book illustration with her design for Vilém Mrstík’s Pohádka máje (‘May legend’; 1897) and journal illustration in association with the Revue moderne and its publications (e.g. by Milos Marten). She was interested in Japanese prints, Symbolism and the decorative reform movement, and she produced a set of hand-painted glass.

There are more than 45,000 articles in The Grove Dictionary of Art. To access the rest of this article, including the bibliography, subscribe to www.groveart.com. To find out more about this subject, click on a related article below and subscribe to www.groveart.com

Braunerová, Zdenka
Czech Republic, §IV, 3: Painting and graphic arts, after c 1900
In: http://www.artnet.com/library/01/0109/T010998.asp

Fotografie

Foto 2 Zdenka BraunerováFoto 3 Zdenka BraunerováFoto 4 Zdenka Braunerová

Zobrazit
Zobrazeno 1 – 5 z 5 položek
Zobrazeno 1 – 5 z 5 položek