(11.11.1908 - 4.12.1950) Malířské počátky F. Kalába se částečně kryjí s léty jeho studií v Praze (krajinomalby, zátií - Cacovický dvůr, Zátií se dbánem a chlebem). V roce 1927 ukončil Uměleckoprůmyslovou kolu v Praze (prof. J. Benda), následující dva
(11.11.1908 - 4.12.1950) Malířské počátky F. Kalába se částečně kryjí s léty jeho studií v Praze (krajinomalby, zátií - Cacovický dvůr, Zátií se dbánem a chlebem). V roce 1927 ukončil Uměleckoprůmyslovou kolu v Praze (prof. J. Benda), následující dva roky studoval u O. Nejedlého na praské Akademii výtvarných umění. Významné pro jeho tvorbu byly roky 1928 1931, kdy podnikl cestu do Jugoslávie a Paříe, kde absolvoval krátké studium na Academie moderne u prof. Marchanda. Seznámil se také F. Kupkou. Jarní a letní pobyty v Marseille, Arles a Sanary - sur- mer přinesly okouzlení dílem Marca Chagalla a George Braqua. Po návratu do Brna se F. Kaláb stal členem Skupiny výtvarných umělců. Záitky z cest do ciziny a kontakt s dílem velkých umělců se do jeho tvorby promítají proteplenou barevností akvarelů, kvaů i olejů (Přístav, 1928, Domy v Senlis, 1929, Paříská ulička,1929). Tématicky se malířův zájem stále více soustřeďuje na figuru postavy dívek, námořníků i mileneckých dvojic (Leící dívka, 1932, Leící, 1932, Tři dívky, 1932, Portrét Z. D., 1932, Milenci, 1934) odkazují na chagallovskou poetiku. Dalí námětový okruh tvoří zátií (Zátií s ovocem, 1931, Zátií s cibulí, 1931, Zátií s citrony, 1932). V dalích cestách do ciziny navtívil Kaláb Itálii (1933), Paří a Londýn (1934).
Ve druhé polovině 30. let ubývá v malířově paletě barevnosti, převládají chladné edé tóny, výrazné obrysové linie. Figurální kompozice z té doby ( Zpěvačka 1935, Matka s dítětem, 1935, Zpěvačky, 1937) připomínají poučení u G. Braqua. Výtvarný projev F. Kalába byl mnohostranný. V letech 1937 - 38 působil jako designér textilní firmy AKA v Brně, realizoval nástěnné malby pro koupalitě v Trenčianských Teplicích, zabýval se jevitními návrhy pro Zemské divadlo v Brně, iroký výtvarný rejstřík doplňují plastiky, kniní ilustrace, typografické úpravy. Za úpravu knihy Dílo Emila Filly získal v roce 1937 cenu na světové výstavě v Paříi. Ji rok předtím byl přijat za člena SVU Mánes v Praze, v roce 1939 se stal členem KVU Ale. Zúčastňoval se vech členských výstav, za SVU v Brně byl členem redakční rady časopisu Index. V letech 1940 - 41 učil na brněnské kole uměleckých řemesel. Tísnivá atmosféra konce 30. let a vědomí ohroení národních a obecně lidských hodnot vnesly do Kalábovy práce symbolické významy motivy vzpínajících se koní, poárů a utrpení (Raněná, 1939, Oheň, 1937- 40, jako personifikace hrůz války působí varianty obrazu Chromý). Kaláb se v té době věnoval i intenzivní portrétní tvorbě, zejména podobiznám přátel. I do nich proniká dusné protektorátní ovzduí. Jetě v roce 1940 získal Kaláb od Zemského výboru Mahenovu cenu za portrét V. K. Následujícího roku je levicově orientovaný malíř a antifaista zatčen a ve Vratislavi odsouzen za protinacistickou činnost. Byl vláčen po věznicích v Breslau, Brně, Steinu, Halle a dalích. Vrátil se v září 1943 s podlomených zdravím.
V jeho dalí tvorbě kolem roku 1945 vzniká řada námětově příbuzných obrazů městských ulic a prostředí. Svým pojetím se lií od předchozí malířovy práce (Město s pohřebním vozem a kočkou, 1945, Ulice v deti, 1945, Město 1946) a blíí se poetice Skupiny 42.
Po válce byl F. Kaláb pověřen řadou organizačních povinností a funkcí. Stal se předsedou Bloku výtvarných umělců země Moravskoslezské a v letech 1946 1948 byl jeho předsedou. Byl i zakladatelem a prvním redaktorem časopisu BLOK. V roce 1946 odjel do Francie, kde navázal kontakt s tam ijícími panělskými výtvarníky a pomáhal organizovat jejich výstavu v Brně. Snail se uspořádat výměnnou výstavu italských umělců v Československu. Sám zvítězil v soutěi návrhů na výzdobu audienční síně zámku v Náměti.
Kolem roku 1948 se začíná Kalábova paleta opět projasňovat, tlumený kolorit a linie ustupují sonorní barevné skvrně. Malířův dalí vývoj vak přetrhla předčasná smrt jako následek vězněním podlomeného zdraví.
Frantiek Kaláb obsáhl různá odvětví výtvarné práce kresbu, textilní design, plastiku, scénografii, typografii, úkoly monumentální povahy, jeho doménou vak byla po celý ivot malba. Nestal se epigonem ádného z výtvarných směrů, zanechal vlastní bohatý odkaz v osobité a velmi působivé podobě, který z něj činí přední osobnost brněnské výtvarné scény.
In:http://www.brno.cz/index.php?nav01=2222&nav02=2220&nav03=2447&idosobnosti=143&tisk=1 * * * * * 1866 Born: Moscow, Russia (December 4)
1886 - 1892 University of Moscow
1897 - 1899 Studied with Anton Azbe
1900 Kunstakademie
Selected Exhibitions
1909 Neue Künstlervereinigung München (NKVM). Heinrich Thannhauser’s Moderne Galerie. Munich, Germany.
In: http://www.artnet.com/artist/9211/wassily-kandinsky.html
Zobrazit