Umělci

Košík  

Žádná díla

0 Kč Doprava a balné
0 Kč Celkem

K pokladně

Newsletter

Končící aukce:

  • Múza
    420 Kč
    Konec aukce za:
    0
    dní
    0
    hod.
    28
    min.
    3
    sec.

Seznam děl umělce Beneš Karel

*1.5.1932 ve Vlčnově. Studia: VŠUMPRUM v Praze (prof. Strnadel; 1955). Věnuje se grafice, ilustraci a Ex Libris. Člen Sdružení českých umělců a grafiků Hollar. nar. 1.5.1932 ve Vlčnově 1947-50 - VšŠUP Jablonec n. N. (prof. V. Vorlíček) 1950-55 – VŠ

*1.5.1932 ve Vlčnově.
Studia: VŠUMPRUM v Praze (prof. Strnadel; 1955).
Věnuje se grafice, ilustraci a Ex Libris. Člen Sdružení českých umělců a grafiků Hollar.

nar. 1.5.1932 ve Vlčnově 1947-50 - VšŠUP Jablonec n. N. (prof. V. Vorlíček) 1950-55 – VŠUP Praha (prof. A. Strnadel) 1955 – 57 – VŠUP Praha - čestné roky volná, užitá a drobná grafika (přes 400 exlibris), knižní tvorba a ilustrace (přes 60 knih), poštovní známky (J.A. Komenský 1992, Velikonoce 96) Samostatné a kolektivní výstavy : 1984 – Praha, Čs. Spisovatel 1985 – Bienále Varna 1986 – Mannheim, Galerie Henkel 1987 – Bělehrad, Galerie Grafički Kolektiv 1988 – Dreieich, Bűrgerhaus Sprendlingen 1989 – Bruxelles, Tschechoslowakische-belgische Gesellschaft 1989 – Konstanz, Galerie im Hus Haus 1992 – Strážnice, Zámek 1995 – Zlín, Galerie VIVA 1998 – Bad Nenndorf, Galerie Kleeblatt 1999 – Přerov, Okresní muzeum, Pelhřimov, Okresní muzeum Buchlovice, Zámecká galerie Ceny: 1986 – Cena za exlibris, Nancy, Francie 1993 – Cena za exlibris, Jičín 1994 – Nejkrásnější kniha roku – čestné uznání 1995 – Zlatá stuha Albatros za ilustraci
In: http://www.hollar.cz/

Samostatné výstavy
1963 Moravské muzeum, Brno; Zámek Zlín;
1967 Slezské muzeum, Opava;
1972 Věž Jelenka, Strakonice;
1975 Kabinet grafiky, Olomouc; Galerie D, Praha;
1977 Muzeum Krnov; Opava;
1978 Zlatá lilie, Praha; Olomouc; Galerie ve věži, Mělník;
1980 Zlatá ulička na Pražském hradě, Praha;
1981 ZDŠ Hodonín; Přerov; Panský dům, Uherský Brod;
1982 ZK Adamov;
1983 Dům umění, Opava; Mariánské Lázně;
1984 Šolcův dům, Sobotka; ZK Veselí na Moravě; Čs. spisovatel, Praha; Uherské Hradiště;
1986 Galerie Heckel, Mannheim, SRN; Stadtmuseum, St. Pölten, Rakousko; Mahlergalerie, Vídeň, Rakousko;
1987 Divadlo Zdeňka Nejedlého, Chrudim; KD Jesenice; Grafički kolektiv, Beograd, Jugoslávie;
1988 KD Moravská Třebová; Jihomoravské muzeum ve Znojmě; Bürgerhaus Sprendlingen, Dreieich, SRN; Uherské Hradiště;
1989 Plzeň; Brusel - Antverpy - Liege, Belgie; Hus Haus, Konstanz, SRN; Galerie Purkyně, Karlovy Vary;
1990 Přerov;
1991 Haus der Begegnung, Bad Nenndorf, SRN;
1992 Galleri Lykkegärd, Nr. Nebel, Dánsko; Zámek Strážnice;
1993 Galerie Kavárna, Prostějov;
1994 Galerie Helga, Havířov; Klicperovo divadlo, Hradec Králové; Galerie BASF, Schwarzheide, SRN;
1995 Galerie Viva, Zlín;
1996 Galerie D, Uherské Hradiště;
1997 Kunovice; Uherské Hradiště;
1998 Galeria Kleeblat, Bad Nenndorf, SRN;
1999 Okresní muzeum v Přerově; Pelhřimov; Zámecká galerie v Buchlovicích; Klub kultury v Uherském Hradišti;
2000 Kabinet ex libris, Chrudim.
2001 Galerie BASF, Schwarzheide, SRN;
2002 Galerie D, Uherské Hradiště; Kunovice;
2004 Ceunce, E
2004 Rabasova galerie, Rakovník

Účast na výstavách
1967 Bienále ilustrací, Bratislava;
1968 Pražský salon, Praha; Galerie ve věži (1. mělnický salon), Mělník;
1969 Galerie ve věži (2. mělnický salon), Mělník; 2. pražský salon, U Hybernů, Praha;
1970, 1971 a 1974 Bienále ilustrací, Bologna, Itálie;
1972 Galerie ve věži (3. mělnický salon), Mělník; Bienále ilustrací, Bologna, Itálie; Čs. kulturní plakát, México City, Mexiko;
1975 30. výročí ČSSR, Praha;
1977 a 1978 Soudobé užité umění, Mánes, Praha; Pražské motivy v kresbě, Galerie Hollar, Praha; 2. přehlídka českého ExLibris, Chrudim;
1979 Čeští ilustrátoři dětem, Mánes, Praha; Výtvarní umělci dětem, Praha; Současná grafika, Mánes, Praha;
1980 35. výročí ČSSR, Nová síň, Praha; Čs. výtvarné umění, Brusel, Belgie; ExLibris, Linz, Rakousko;
1981 Soudobá knižní značka, Galerie D, Praha; Internationale ExLibris Westrijd, Saint Niklaas, Holandsko; ExLibris, Galerie D, Praha; Užitá grafika, Galerie D, Praha;
1982 Novoročenky, Galerie D, Praha; IBA - veletrh ilustrace, Lipsko, NDR; 24 žáků školy A. Strnadela, Galerie ve věži, Mělník;
1983 4. přehlídka českého ExLibris, Chrudim;
1984 Výtvarné umění a hudba, Galerie Vincence Kramáře, Praha; Litografie, Galerie D, Praha; 2. bienále grafiky, Brno; Současná česká grafika, Galerie Vincence Kramáře, Praha; Současná česká grafika, Bratislava; Bienále grafiky, Varna, Bulharsko;
1985 Bienále grafiky, Varna, Bulharsko; 11 pražských výtvarníků, Galerie ve věži, Mělník; 40. výročí ČSSR, Středočeská galerie, Praha; Československé ExLibris, Kotka Valkeakoski, Finsko; Frühjahrs und Herbstmesse, Frankfurt/Main, SRN;
1986 Frühjahrs und Herbstmesse, Frankfurt/Main, SRN; Artmesse, Mnichov, SRN; Tschechoslowakische Kunst, Galerie Kirdorf, Bad Homburg, SRN; Künstler aus Tschechoslowakei, Bürgerhaus Sprendlingen, Dreieich, SRN; Umění pro mír, Mánes, Praha; Cirkus a varieté, Galerie Vincence Kramáře, Praha; 5. přehlídka čs. ExLibris, Chrudim; ExLibris, Nancy, Francie; ExLibris, Malbork, Polsko; Künstler und Kunst im ExLibris, Kreis und Autobibliothek, Kronach, SRN;
1987 ExLibris, Wiesbaden, SRN; Čs. ExLibris, Středoslovenská galéria, Banská Bystrica a Bratislava; Žena v Galerii ve věži, Mělník; Hradec Králové*;
1988 Bienále užité grafiky, Brno; D'Annunzio ExLibris, Pescara, Itálie; Akt, Galerie D, Praha; Současné české ExLibris, Galerie D, Praha; Salón '88, Praha; Towo Art Center, Tokio, Japonsko; Graphic Art, Foyer des Rathauses, Dietzenbach, SRN;
1989 České ExLibris 1986-89, Chrudim; Současná česká grafika, Mánes, Praha; Obrazy/Sochy/Grafika, Modrý pavilon, Praha;
1990 23. Internationaler ExLibris Congress, Mönchengladbach, SRN; Členové Hollaru, Galerie Václava Špály, Praha; Současná česká kniha, Mánes, Praha; Současná česká grafika, Bratislava; Galerie ve věži, Mělník;
1991 Kresby, Galerie Hollar, Praha + Hradec Králové + Jihlava + Kladno;
1992 Světový kongres ExLibris, Sapporo, Japonsko; ExLibris Triennale, Chrudim;
1993 Miniaturen, Bürgerhaus Sprendlingen, Dreieich, SRN; Interkontakt grafik, Mánes, Praha; ExLibris a Česká krajina, Jičín; Grafika členů Hollaru, Paříž, Francie; Užitá a propagační grafika, Karolinum, Praha;
1994 Kongres ExLibris, Milano, Itálie; Galerie Renate Bünden, Bad Homburg, SRN;
1995 Hollar, Praha, Prostějov;
1997 Jubilanti, Hollar Praha;
1998 Komorní grafika v Hollaru, Praha;
1999 IX. Trienále ExLibris, Chrudim; Komorní grafika, Hollar, Praha.
2004 Komorní grafika v Hollaru, Praha;

Nemohu vám poskytnout mnoho životopisných dat o Karlu Benešovi, mám-li něco říci o jeho díle. Poněvadž se řadí k umělcům jasného programu práce a u takových osobností se zpravidla nedá hovořit o nějakém pestrém životě. Jeho životopis tvoří výhradně jeho tvorba. Navíc po dlouhá léta, kdy jsem sledoval jeho grafiku, neznal jsem jeho tvář a také jeho jméno se vůbec nikde nevyskytovalo v dobovém kolektivním hnutí, natož aby byl činitelem v českém organizovaném životě minulého politického systému. Hovořil k veřejnosti výhradně svými grafickými listy a ilustracemi. Jsou přímým obrazem člověka žijícího ve sféře nadzemsky oproštěné od reality a také v poetické rovnováze vysoko přesahující rovinu animálních požitků, takže se mi vždy zdálo, že o tom všem rozhodovala zřejmě jeho vrozená diskrétnost vyhýbající se vůbec jakémukoli subjektivnímu sdělení a projevům emocí. Tématická stránka však je u něho kupodivu mnohdy baladicky podbarvená a dokonce nadreálně vypjatá jako silné psychické zážitky. Poddává se jim, čerpá z nich přímou inspiraci k rozvinutí kompozičního děje, ale v jejich převodu do grafické linie ovládne je tím, že je stylizuje a v rozvedení po ploše jim vtiskne svůj osobní slohově pevný řád. Tím překonává dojem osobního vzrušení, a to přísným akcentem na lineárnost osobně vypracovaného řádu. Jen na okamžik, především v pohádkových motivech a také v klaunské tématice, pozdrží se u pozemské tíže a vábení k širšímu ilustrujícímu výkladu, ale vzápětí jej ovládne úsilí k vytrvalejšímu vzestupu do sféry poezie. Tím se dostává z pout popisného realismu a přímočarosti vyprávění. A tím také se nejvíc odlišuje od běžné grafické produkce. Kresba Karla Beneše dík tomu nemá v sobě nic z vnějších vlastností, které jsou běžně pokládané za symptom aktuálnosti, jímž je ponejvíce výlučná vazba na strukturu hmotnosti tisku a výraz tvořivého gesta. Jeho práce je především souzvukem autora se sebou samým. Nejde mu vůbec o boj za pronikavé prosazení před tváří veřejnosti a kupodivu veřejnost přichází sama za ním. Hovoří o tom především počet jeho výstav, zvláště v zahraničí. Jsou dokladem obliby, jaká je zakotvena v touze po vysvobození ze strachu, jímž je zmítáno dvacáté století v prožívaných hrůzách nad postupující nelidskostí, již jistým způsobem představuje zmechanizovaný svět, a těmi nejprimitivnějšími úzkostmi, jež mají obdobu v prehistorii lidstva a které nyní znovu vyvstávají v hloubi našeho vědomí. Pohled na dílo Karla Beneše přináší nám naopak pocit osvobození z takových pout a řadí se k prostředkům, jimiž se lze dopracovat k nové pocitové skutečnosti, působící jako povznášející hudba. Zahleďme se jen do prací Karla Beneše, jak dovedou tlumočit úsilí o kontinuitu nadčasových hodnot osvobozujících intuitivní smysl pro život poezie a jeho umělecky aktivní principy. To jsou hodnoty, v něž věřím, že jsou skutečnou hnací silou vývoje výtvarného umění.

František Dvořák
Filozofická fakulta Univerzity Karlovy v Praze
In: http://www.benes.cz/daniela-karel/kbcvcz.htm



Signatury



Signatura 1 Karel Beneš
Více

Produktů na stránce

Produktů na stránce